Náplň práce výchovného poradce
Výchovný poradce vykonává činnosti poradenské, koordinační, informační a metodické. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci.
1. Poradenské činnosti
A) Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků, tj. zejména:
- Koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství – kariérovým vzděláváním a diagnosticko-poradenskými činnosti zaměřenými k volbě vzdělávací cesty žáka.
- Základní skupinová šetření k volbě povolání, administraci, zpracování a interpretaci zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí v oblasti volby povolání žáků.
- Individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti (ve spolupráci s třídním učitelem).
- Poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků (ve spolupráci s třídním učitelem).
- Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum) a středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy.
- Zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích, úřadů práce a poskytování informací žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek.
B) Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky.
C) Zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb (vstupní a průběžné) a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
D) Příprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.
E) Poskytování služeb kariérového poradenství žákům/cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám.
2. Metodické a informační činnosti
- Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence.
- Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod.
- Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy.
- Poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření. (MŠMT: Věstník 2005, MŠMT: Vyhláška č. 72/2005 Sb.)
Nadané dítě
Za nadaného pokládáme člověka, který ve svém oboru dosahuje výjimečných výkonů. Jde-li o dítě, tak podstatně lepších výkonů, než jeho vrstevníci.
Jak poznáme mimořádně nadané děti:
- Spontánní zvládnutí čtení v předškolním věku.
- Spontánní počtářské schopnosti (sčítání s přechodem přes desítku, násobení) v předškolním věku.
- Výrazná aktivita.
- Široké spektrum zájmů.
- Tvořivost (nalézání vlastních postupů, experimentování, otázky po příčině jevů).
- Samostatnost v rozhodování, v řešení problémů, v chování.
- Smysl pro humor.
- Estetické cítění.
- Odmítání autorit.
- Odmítání konvencí (pro nadané dítě není důvodem nějak se chovat proto, že se to od něj vyžaduje – potřebuje logické zdůvodnění).
- Potíže se začleněním do kolektivu třídy (vrstevníci mu často nerozumějí).
- Ojediněle perfekcionizmus (chce být ve všem dokonalé).
- V souvislosti s vysokou aktivitou menší potřeba spánku.
- Vývojové nerovnoměrnosti (např. zrychlený rozumový vývoj, zpomalený vývoj v oblasti jemné motoriky).
Rodiče ani učitelé to s mimořádně nadanými dětmi nemají lehké.
Nadaným dětem, které navštěvují naši školu, se individuálně věnujeme. Školu reprezentují ve vědomostních, estetických a sportovních soutěžích.
Specifické vývojové poruchy učení, chování a řeči (SPU)
Tyto poruchy mohou být způsobeny genetickým dědictvím, úrazem, nejčastěji však lehkou mozkovou dysfunkcí – což je drobné poškození tkáně mozku ve fázi vývoje a zrání, které způsobilo malé odchylky od správné funkce mozku, přičemž ale není ovlivněna celková schopnost organismu, inteligence, ale jen specifické schopnosti v oblasti motoriky, vnímání, myšlení a jednání. Předpona dys v označení znamená špatně fungující, dysfunkce je funkce narušená nebo ne úplně vyvinutá.
Ve spolupráci s Krajskou pedagogicko-psychologickou poradnou ve Zlíně provádíme tato šetření ve 2. ročníku, zvláště u dětí nadaných je tato porucha často skryta a považujeme za důležité zvolit individuální přístup tak, aby se děti mohly dobře rozvíjet.
Typy poruch:
- Poruchy učení
Dyslexie – porucha čtení
Dysgrafie – porucha psaní
Dysortografie – porucha pravopisu
Dyskalkulie – porucha matematických schopností
Dyspinxie – porucha kreslení
Dyspraxie – porucha motoriky
Dysmúzie – porucha hudebních schopnostíV současné době máme ve škole žáky, u kterých byla diagnostikovaná dyslexie, dysgrafie a dysortografie. Žáci mají možnost navštěvovat zdarma kroužky českého jazyka, naučí se zde číst, psát a užívat pravidla pravopisu speciálními učebními přístupy.
- Poruchy řeči
Dysfázie – vývojová nemluvnost
Dyslálie – porucha výslovnosti, patlavost
Dysartrie – porucha výslovnosti, porucha artikulace
Koktavost – neuróza projevující se v řeči
Neurotický mutismus – nervové zábrany nedovolí dítěti, aby mluvilo, četlo, psaloPři zápisu žáků do prvního ročníku je jedním z kritérií výslovnost jednotlivých hlásek. Rodiče jsou informováni, kam se můžou obrátit v případě špatné výslovnosti. Další šetření provádějí vyučující první třídy. Bohužel se často stává, že rodiče nedodržují stanovené postupy při cvičení výslovnosti. Považujeme cestu řeči za velmi důležitou.
- Poruchy chování
ADHD – Attention Hyperactive Deficit Disorder – syndrom nedostatečné poruchy pozornosti (porucha pozornosti – H – znamená onemocnění formou hyperaktivní – tj. nepozornost, motorický neklid, impulzivní chování)
ADD – syndrom nedostatečné koncentrace pozornosti bez hyperaktivity, dominantním znakem je nepozornost
Odkazy na stránky s dalšími informacemi
www.msmt.cz
– stránky Ministerstva školství
www.zkola.cz
– portál školství Zlínského kraje